Namn och filosofi

Namnet Mitutoyo

 

Det japanska företagsnamnet Mitutoyo kan ungefär översättas till "tre rikedomar", och står för klokhet, godhet och styrka, egenskaper som högt uppskattas av företagets grundare, Yehan Numata.

 

Dessa centrala begrepp i Yehan Numatas tankesätt kompletterades med delar av den västerländska filosofin som han kom i kontakt med när han studerade affärsvetenskap i USA.

 

Enligt Yehan Numata, son till en högaktad japansk tempelpräst, bör människor ha tre egenskaper: känslighet, godsinthet och styrka. Känslighet tolkade han som förmågan att vara en noggrann observatör, godsinthet som medkänsla och välvilja inför din nästa, medan styrkan var nödvändig för att effektivt uppfylla ställda krav på ett korrekt sätt.

 

Dessa tre oumbärliga mänskliga drag etablerades också som grundstenarna i hans affärsfilosofi och omvandlas till innovationsberedskap, allmän rättvisa och framtidsorientering - tre dygder som är avgörande för att göra gott som människa och även nå affärsmässiga framgångar.

 

Siffran tre, som på japanska uttalas "Mitu" eller "Mitsu", är viktig inom japansk kultur och religion, bl.a. när det gäller uppräkning av religiösa elementame.

 

 

 

Mitutoyos anda

 

För att bli en fullständig människa måste man förvärva visdom, välvilja och mod. Endast visdom kan göra en kall, välvilja ensam gör en svagare, och mod utan balans kan leda till att man överskrider sina förmågor. Men när de tre egenskaperna kombineras, blir man en fullständig människa. På samma sätt ligger framgång i ett företag i att förstå Himmel, Jord och Människa. Ett företag kommer att lyckas när dessa faktorer – "himmelska" chanser, naturliga möjligheter och mänsklig harmoni – är närvarande. Utan ens en av dessa faktorer är framgång avlägsen. Inom buddhismen är Butsa (Buddha), Po (läran) och So (prästen) tre huvudsakliga skatter för främjandet av läran. Inom kristendomen är det Gud, Bibeln och prästen.

 

Ordet MITUTOYO står för tre rikedomar. "Mitsu" (みつ) betyder tre, medan "Toyo" (とよ) står för överflöd. Namnet MITUTOYO valdes med en uppriktig önskan att se fler fullständiga människor, skapa ett blomstrande företag och introducera rättfärdig religion för alla, tillsammans med den bestående önskan om en fredlig värld och ett meningsfullt liv. (Yehan Numata)

 

"God miljö, goda människor, god teknik" – detta har varit Mitutoyos företagsmotto sedan 1934. Mitutoyo ser det som sin uppgift att stödja samhället genom att producera högprecisionsmätinstrument och främja kvalitetsutveckling. Företagets slogan "Mitutoyo – precision is our profession" uttrycker de mycket höga kraven på medarbetare och produkter. Deras prestationer måste uppfylla de högsta standarderna eftersom Mitutoyo vill säkerställa precision i alla industrifält. Detta är den premiumtillverkarens sätt att bidra till vår globala samhälles välstånd. Mitutoyo kommer att fortsätta sin strävan att främja precisionsmätningsteknik för att stödja kunderna i deras produktionsprocesser och stärka deras marknadsposition.

Mitutoyos filosofi

 

Mitutoyos företagsfilosofi är i grunden de eviga kärnvärden som vår organisation och våra medarbetare ska hålla fast vid. Den förenar alla Mitutoyo-företag och deras anställda över hela världen i en gemensam förståelse och åtagande..

 

Företagets hörnstenar

  • Att bidra till människors välfärd genom att stödja en positiv utveckling av buddhistisk förståelse.
  • Att se till att Mitutoyo utmärker sig inom sitt expertområde och i sin affärsstrategi i hela världen.

 

Våra ledningsprinciper

  • Att bidra till samhällets välfärd genom precisionsmätteknik.
  • Verksamheten vi driver ska bygga på följande värden:
     

1. Ge tekniska lösningar för att stödja våra kunders affärsutveckling.

 

2. Bidra globalt till att driva möjligheterna inom industriell mätning framåt.

 

3. Skapa sunda relationer och gemensam välfärd med affärspartners.

 

4. Stödja och främja världsfred, mänsklig lycka och harmoni med miljön.

 

5.Applicera affärsmetoder som speglar Mitutoyos integritet och vårt världsledande varumärke.

 

6.Vårda en levande företagskultur som inspirerar våra anställda till att göra sitt bästa ... och att vara de bästa.

 

 

Vårt motto

 

"God miljö, bra människor, bra teknik"

 

Det som styr oss

 

"Uppriktighet, omtänksamhet, beslutsamhet"

 

FÖRETAGETS HÖRNSTENAR

Vad vår grundares önskan var när företaget startades.

 

VÅRA LEDNINGSPRINCIPER

Företagets uppgift och grundläggande mål.

 

VÅRT MOTTO

Den grundläggande inriktningen för företagets ledning.

 

DET SOM STYR OSS

En vägledning för att implementera "Våra lednigsprinciper".

 

ETISKT UPPFÖRANDEKOD

Regler för att stödja vår företagsetik.

Etisk beteendekodex

 

Mitutoyos etiska uppförandekod anger etiska kriterier för bedömning och genomförande, som alla chefer och anställda inom Mitutoyokoncernen måste respektera i varje del av företagens verksamheter. Vi på Mitutoyo respekterar och uppfyller den etiska uppförandekoden och väljer alltid etiken, utan undantag, när ett affärsmässigt beslut leder till en konflikt mellan vinst och etik.

 


ekohouse_temple_image.png

EKO-huset för japansk kultur

 

 

En viktig nyckel till att förstå Mitutoyos företagsfilosofi är EKO-huset, donerat av företagets grundare Yehan Numata. Det är en plats där man direkt kan bekanta sig med de essentiella elementen i japansk kultur: byggnader och trädgårdar, kultur och religioner.

 

En buddhistisk tempel och den vackra atmosfären i trädgårdar i japansk stil utgör kärnan i EKO-huset för japansk kultur i Düsseldorf-Niederkasse, nära Mitutoyos europeiska huvudkontor. I anslutning till templet finns utställnings- och seminarierum där olika evenemang hålls, såsom konserter, filmer, läsningar och framför allt japanska danser eller "Ikebana".

 

EKO-huset är också en mötesplats mellan Fjärran Östern och västvärlden, som främjar kulturellt utbyte och ömsesidig förståelse.

.